LAWINOWE KOSZTY – Nr 9 (350)
W dobie pandemii, w której zastosowano lockdown na masową skalę, zakazano pracy, wyjścia z domu, chyba że w koniecznych życiowych sprawach, wiele branż zostało na długie miesiące zamknięte, a cała masa przedsiębiorców zbankrutowało, a mnóstwo rodzin zostało pozbawione środków do życia. Nawet wyjście do lasu na wiosnę 2020 roku było zakazane. Każdego dnia w Polsce od 14 do 17 osób popełnia samobójstwo, co daje w skali roku 6000 tych tragicznych zdarzeń. Za każdym samobójstwem kryje się tragedia ludzka.
Zdawałoby się, że orgalny spółdzielni (RN, Zarząd) podejmą zdecydowane kroki by radykalnie ograniczyć koszty związane z funkcjonowaniem Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Zacisze”.
Niestety RN i Zarząd w tych trudnych czasach zafundował nam „lawinowe koszty”. W mojej ocenie organy Spółdzielni są oderwane od rzeczywistości, pozbawione empatii i zdrowego rozsądku, a przede wszystkim nie biorą pod uwagę rachunku ekonomicznego, który jest podstawą funkcjonowania każdego podmiotu gospodarczego.
Urszula Srebrowska zwana przez mieszkańców Osiedla SOŁTYSOWĄ, w roku 2014 miała już ambicje by zostać wybraną do Rady Nadzorczej i nawet sama zgłosiła swą kandydaturę, niestety wtedy przegrała ze mną w wyborach. Dopiero w nowej kadencji 2016 -2019 została wybrana. Urszula Srebrowska jako przewodnicząca RN legitymuje nieuzasadniony wzrost kosztów funkcjonowania Spółdzielni
Dlaczego tak twierdzę? Spójrzmy na twarde fakty*:
- Wynagrodzenie Zarządu – 166 800,00 zł
- Obsługa księgowa – 72 000,00 zł
- Administracja – 89 999,10 zł
- Sprzątanie – 175 800,oo zł
- Konserwacja – 53 952,00 zł
- Wsparcie techn. 1 448,94 zł
- Badanie SF – 7 995,00 zł
- Ochrona Danych Osobowych – 3 690,oo zł
- Obsługa prawna – 13 530,00 zł
- BIG – 1 461,24
- Internet – 1 560,00 zł
- Biurowe materiały eksploatacyjne – 1 300,00 zł**
- Obsługa prawna procesów sądowych (pozwy, pisma procesowe, apelacje), zawiadomienia do BIG-u, itd. – 20 000,00**
Razem ok. 610 000,00 zł rocznie
Takie horendalne koszty przypadają na członków Spółdzielni, którzy posiadają tylko 143 lokale. Na szczególną uwagę zasługują koszty związane z:
- wynagrodzeniem zarządu,
- obsługą księgową,
- administracją
- badaniem SF,
- Obsługą prawną procesów sądowych (pozwy, pisma procesowe, apelacje).
W sumie 356 794,00 zł rocznie
Ad. 1 W małych SM zarząd jest jednoosobowy za ok. 60 000,00 rocznie,
Ad. 2 Obsługę księgową w małych SM prowadzi zazwyczaj biuro rachunkowe za ok. 25 000,00 zł rocznie,
Ad. 3 Administracja jest prowadzona przez jednoosobowy zarząd, ewentualnie dodatkowo, według potrzeb mieszkańców, może być zatrudniony pracownik administracyjny za ok. 20 000,00 zł rocznie,
Ad. 4 Na małe/micro podmioty gospodarcze ustawa o rachunkowości nie nakłada ustawowego obowiązku do powoływania biegłego rewidenta,
Ad.5 Strona, która przegra sprawę sądową ponosi koszty zastępstwa procesowego.
W sumie koszt zarządu nieruchomościami to ok. 100 000,00 zł rocznie tj. ok. 250 000,00 zł oszczędności w skali roku, gdyby zastosowano w naszej Spółdzielni optymalizację kosztów dostosowanych do aktualnych warunków rynkowych i do potrzeb mieszkańców.
Jak to skomentować?
A czego napili się członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej, że w tych ciężkich pandemicznych czasach forują tak niezasadne wysokie koszty? Czego się napili to tego niewiem, ale wydaje mi się, że najedli się szaleju.
Czarek Meszyński
* Dane pochodzą z podjętych uchwał Zarządu oraz Rady Nadzorczej.
**Dane szacunkowe, gdyż Zarząd nie podaje tych wartości do wiadomości członkom spółdzielni.
2 Odpowiedzi na LAWINOWE KOSZTY – Nr 9 (350)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Sprawne zarządzanie wydatkami w SM to jeden z faktorów decydujących o sukcesie wprowadzeniu spółdzielni. Pilnowanie wydatków i ich odpowiednie rozplanowanie pomoże zaoszczędzić, a dzięki temu też zyskać dodatkowe środki na rozwój oraz przynieść wymierne korzyści dla członków.
Gdzie można szukać korzystnego źródła obniżania kosztów? Przede wszystkim są to koszty stałe. Do klasycznych kosztów należą opłat za najem, prąd, media, kadrę pracowniczą – optymalizacja kosztów ponoszonych z racji zatrudnienia. Rozważyć powinno się w każdym przypadku bardziej elastyczne formy pracy, które przyczynią się do zwiększenia potencjału pracowników. Niestety w naszej Spółdzielnie zastosowano deoptymalizawcję kosztów zatrudnienia i dlatego one szybują w "NIEBO".