Drogi Midem i drogie zarządzanie – Nr 47
Ze sprawozdania finansowego wynika, że Zarząd hojnie podniósł wynagrodzenie firmie Midem ze 109 326,68 (2012) do 148 000,00 (2013). Podwyżka o 36%. W normalnym układzie biznesowym takie podwyżki się nie zdarzają. Tym bardziej że stawka z m2 i tak była bardzo wysoka i wynosiła 0,76 zł. Po podwyżce wynosi 1,03 zł. Odbiega to znacząco od stawek obowiązujących na rynku warszawskim – 0,60 zł za m2.
Miesięcznie przekazujemy do Midemu tytułem zarządzania i administrowania Spółdzielnią kwotę 12 333,33 zł to równowartość prawie 3,5 etatu biorąc pod uwagę średnią krajową.
Co otrzymujemy w zamian za tak znaczną kwotę:
- administratora – wizytującego osiedle raz w tygodniu (przeważnie),
- księgową – obsługującą spółdzielnie w wymiarze 1/2 etatu,
- zarządce – obecnego raz w roku na Walnym (2014 r. należy do wyjątków; odbędą się 2 Walne) ,
- „piwniczkę” na archiwalne dokumenty.
Gołym okiem widać, że za serwis Midemu znacząco przepłacamy. Należy przy tym podkreślić, że usługi księgowe są świadczone na nieakceptowalnym poziomie. *
Niestety nie są to wszystkie koszty związane zarządzaniem i administrowaniem naszego Osiedla. Do kwoty 148 000,00 należy dodać jeszcze 30 000,00 (2014) wynagrodzenie dla Zarządu z tytułu pełnionych funkcji (ale fucha! Zarząd pobiera 30 tys rocznie za to, że nie zarządza – patrz poprzedni wpis), 15 500,00 za obsługę prawną, 5 801,18 zł ubezpieczenie budynków i mienia Spółdzielni.
Razem 199 301,18 zł (rocznie), 16 608,43 zł (miesięcznie), co daje nam 1,39 za m2 – jest to prawdopodobnie najdroższa stawka za zarządzanie osiedlem nie tylko w Warszawie ale i w całej Polsce!
Zirytowany tą szczodrością Zarządu i Rady Nadzorczej poprosiłem o ofertę na zarządzanie i administrowaniem naszym Osiedlem.
Oferta obejmuje następujące usługi:
- protokolarne przejęcie nieruchomości,
- prowadzenie ewidencji lokali,
- weryfikacja stanu prawnego i faktycznego lokali i części wspólnych,
- ubezpieczenie nieruchomości,
- obsługa nieruchomości,
- prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości wymaganej przepisami prawa,
- zlecenie wykonywanych kontroli technicznych, okresowych przeglądów nieruchomości oraz urządzeń stanowiących ich wyposażenie zgodnie z wymogami prawa budowlanego, po uprzednim zaakceptowaniu przez Zarząd (…),
- kontrola nad zabezpieczeniem skutków ewentualnych awarii przez 24h,
- kontrola w zakresie dostawy mediów do nieruchomości,
- administracja nieruchomości,
- przygotowanie projektów planów gospodarczych,korekta planów,
- przygotowanie naliczeń – zaliczek uchwał właścicieli i przyjętych planów gospodarczych,
- prowadzenie ewidencji kosztów nieruchomości wspólnej,
- przygotowanie sprawozdań finansowych,
- prowadzenie windykacji należności od właścicieli lokali,
- obsługa bankowa,
- ogólny zakres czynności w zakresie podstawowej obsługi prawnej,
- ogólny zakres czynności w zakresie zebrań i walnych zgromadzeń,
- analiza i doradztwo według potrzeb.
Proponowana cena za usługę zarządzania 0,60 zł/m2
Najwyższa pora przystąpić do redukcji kosztów!
Autor: Czarek Meszyński
* od wtorku (23.09.14.) będą publikowane wpisy dot. sprawozdań finansowych
3 Odpowiedzi na Drogi Midem i drogie zarządzanie – Nr 47
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czy to prawdopodobne, iż na zarządzanie tak małym osiedlem, my spółdzielcy musimy płacic aż tak duże pieniądze?? Przecież wg załączonej oferty widac, iż jest wiele profesjonalnych firm z naszego miasta W-wa, nie z Zielonki (z umiejętnością prowadzenia poprawnej księowości), które podejmą się wspołpracy wg uczciwej, konkurencyjnej stawki. W ramach obiecywanych przez obecną prezes oszczędności musimy utrzymywac i firmę zarządzającą i zarząd, który zarządza odpłatnie, ale hobbistycznie po godzinach, bo przecież pracuje gdzie indziej na pełen etat i nie ma głowy i możliwości, aby doglądac np budowy. Ale czy mieliśmy wybór? Czy mieliśmy kilku kandydatow do wyboru? Czy dano nam wybor? Nie, zawsze stawia się nas przed faktem dokonanym (kolejny kredyt, pogódź się z tym), zaprawionym szantażem-"no przeciez nikt nie chce tej funkcji, ja się poświęcam dla was" (sic!). A przecież możemy przeprowadzic otwarty konkurs na profesjonalnego, doświadczonego prezesa spółdzielni, miec wybor spośród kilku najlepszych kandydatów. I pożegnac Midem. Jak najszybciej.
Zapomniałeś jeszcze umieścić pozycję: koszty utrzymania czystości około 160 tys. zł rocznie. Również i tą pozycję należy przypisać firmie zależnej (podległej) MIDEMOWI. Pozdrawiam. Kazimierz
Otrzymałem ofertę na zarządzanie i dlatego porównałem tylko koszty związane z zarządzaniem. Firma sprzątająca jest odrębnym kosztem.